Det här blogginlägget har jag skjutit upp ett tag. Prokrastinering, del 2.


Som jag skrev i ett tidigare inlägg är jag är en person som har svårt att få saker ur händerna. Ibland. Andra gånger har jag underbart flow och ingenting känns jobbigt. Jag är inte ensam om det här.

Det finns hur mycket tips som helst där ute för hur man strukturerar sin dag, gör listor, blir effektiv. Men funkar det? Mjäää…

Men varför inte? Jo, enligt forskare så kan man säga att vi har en hjärna, men två viljor. Och när de två viljorna krockar får vi svårt med våra långsiktiga mål – och det är oftast våra långsiktiga mål som är ”bra för oss” (och det kortsiktiga målet handlar ofta om snabb belöning). T ex äta sunt jämfört med att äta en chokladkaka. Eller att träna jämfört att slänga sig i soffan och kolla på teve. Eller att ringa kunder jämfört med att slösurfa på fejjan.

Men det finns hjälp! Enligt Kelly McGonigal, forskare på Stanford, så har det i experiment visat sig att man kan påverka den delen av hjärnan som hjälper oss att hålla ordning på långsiktiga mål (och även våra grundläggande värderingar.) Bland annat lät man personer som var inlagda för drogavvänjning, alltså nåt som kräver MYCKET självdisciplin, meditera varje dag för att sova bättre. Och även med en liten sömnförbättring, från en ändå relativt god nivå (från början runt 7 timmar/natt till runt 8 timmar/natt), så blev det väldigt mycket lättare för försökspersonerna att stå emot drogbegäret och därmed slippa återfall.

Sen märkte man också att meditationen i sig påverkar ”bra-för-oss”-delen av hjärnan väldigt mycket, och på ganska kort tid. Med bara 10 minuters daglig meditation under ett par månader så kan man tydligt SE skillnad på hjärnan – den har växt och har bättre kontakt med andra delar av hjärnan.

Det här är otroligt coolt. Våra kroppar och hjärnor är fantastiska.

Hur gör ni för att få gjort det ni vill? Gör ni det bara? Skriver listor? Nån kanske jobbar med LEAN? (Jag ska förklara vad det är längre fram.)

Det finns fler ganska enkla saker som man kan göra så jag återkommer till den här forskningen längre fram, men om du inte kan bärga dig så kan du kolla in Talks @ Google med Kelly McDonigal här.

Och att jag hittade henne beror på att Navid Modiri fejsbokade om Talks @ Google. Så tack till honom med!

Anna

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.