Hur man tar hand om en kund – och hur man förlorar en


Jag, och de flesta andra affärsutvecklare, kan inte nog poängtera vikten av att vårda sina existerande kunder. Det är nämligen mycket mindre tidskrävande att sälja till en kund man redan har än att leta upp en helt ny kund. Dessutom tycker jag att existerande kunder ska premieras – det är de som först ska få ta del av erbjudanden och gratisevenemang och annat gottigt.

Ett sätt att vårda existerande kunder är genom nyhetsbrev. Skriv och berätta om vad som händer inom ditt kompetensområde, bjud på kunskaper, kontakter och annat som kan vara av värde. Det gillar man som kund.

Vad man inte gillar som kund är sånt som PhoneHouse ägnar sig åt: att ha ett nyhetsbrev för varje utskick, för när man då avregistrerar sig (vilket man har all rätt till som kund – att själv välja vad som dyker upp i mailboxen) så avregistrerar man sig bara för det aktuella nyhetsbrevet. I det här fallet hette det ”20140128 Newsletter Pay Day”. Nästa gång de skickar ut nyhetsbrev (en inte särskilt kvalificerad gissning är att det då heter ”20140228 Newsletter Pay Day”) så är man ändå med på deras lista.

Att jag finns med i PhoneHouses adressregister beror på att jag köpte ett abonnemang för mobilt bredband hos dem. När jag kom hem fanns det ingen router i lådan (den var alltså tom), så jag fick ändå annullera och köpa ett nytt direkt från operatören. Det är inte heller nåt bra sätt att vårda en kund.

Nog om taskig kundvård. Ett av de företag som tar bäst hand om mig som kund är Toyota i Bäckebol (Göteborg). Jag har haft ett uppdrag som biladministratör för Göteborgs Bilkoop, och när jag kommer till Toyota för att laga en bil behöver jag 1. inte boka tid och 2. vi har ett eget fack på deras kontorsvägg för våra papper och nycklar. Det sista är ju nästan lite löjligt, men jag blir glad varje gång jag ser det. Och precis så vill man få sina kunder att känna.

Vilket företag får dig att känna dig allra goast, gladast och skönast som kund? Och varför? (Tips från coachen: Kopiera och gör som de mot dina egna kunder.)

Ha nu en riktigt bra helg!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.