TIPS, TRIX OCH TANKAR OM FÖRETAGANDE – DEL 2: Affärsplan eller ej?


Jag tänkte snacka lite om affärsplaner idag.

Om du har varit med ett tag har du antagligen skrivit en affärsplan, nån gång. Ofta för att få lån på banken eller bli godkänd för starta-eget-bidrag. Eller för att nån sagt åt dig att du måste.

Oftast tenderar vi att skriva affärsplan i början av vårt företagande, men enligt Alex Osterwalder (forskare och allmän guru inom entreprenörskap)  är det antagligen den sämsta tidpunkten. Jag håller med honom. Varför då?

Jo, för att nya idéer sällan (läs: aldrig) blir som man tänkt. Och en affärsplan är en hypotes över hur mycket man kommer att sälja, vilka omkostnader man har, vilken målgrupp som kommer att köpa. Men när idén är ny finns inga fakta att luta sig mot. Allt blir mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Affärsplan: mycket möda - i onödan?

Men varför är det ett problem att vi måste gissa i en affärsplan? Det är inte ett problem i sig, det måste vi alltid göra till viss del när vi utvecklar en ny idé, men en affärsplan är ofta ett ganska långt och genomarbetat dokument. Den största risken är att vi aldrig orkar göra om den. Om man aldrig gör om den blir den ett dokument över våra misslyckanden – eftersom verkligheten sällan (läs: aldrig) blir som affärsplanen säger. En annan risk är att vi har skrivit vår affärsplan för att sälja in vår idé till någon typ av finasiär. Om vi lyckas få dem med på tåget förväntas vi sen implementera idén eller projektet enligt affärsplanen – oavsett om den klarar mötet med verkligheten eller ej. Inte så lätt.

Vad har vi då för alternativ?

Jo, vi gör en enklare slags affärsplan. Med det sagt ska den inte vara mindre genomtänkt, men den ska vara lätt att ändra. Det finns flera metoder och mallar till vår hjälp.

Den vanligaste i min värld kallas ”Business model canvas” eller BMC. (Hur översätter man egentligen ”canvas” på bästa sätt här? Det är ett ord som på engelska kan betyda flera saker, inte bara ”målarduk”. Jag tycker att ”modell” hade varit bra, om det inte hade varit för att det i så fall skulle bli Affärsmodellsmodell… Ligger inte så bra i munnen, precis.) Hur som helst – en BMC är egentligen ett papper (oftast) med ett antal olika rutor: Värdeerbjudandet (vad du säljer), målgrupp (till vem), kanaler (hur), nyckelpartners (med hjälp av vilka) osv. Du hittar ett exempel här, fritt att använda. Det är just Alex Osterwalder ovan som har tagit fram den, och den används över hela världen, både till startups och i etablerade företag. Man kan använda den för att rita upp hela företaget eller för en specifik idé. Tanken är att man enkelt skriver ner och enkelt får en bild över nuläget eller det tänkta läget. När man behöver ändra suddar man, flyttar post-it-lappar eller gör en ny.

Men varför är det bättre?

Jo, för en ny idé måste testas om och om igen. Man sätter upp en hypotes, man kollar om den verkar stämma (finns det nån som faktiskt skulle vilja ha den här tjänsten/produkten? Som inte är min mamma/bästa kompis? Är den tänkta målgruppen rätt, eller behöver jag ändra? Och så vidare.) Så man testar genom att prata med folk, eller göra en prototyp (och sen prata med folk) eller kollar hur målgruppen interagerar med befintliga företag. Sen tar man sin BMC, ändrar i lämplig ruta, och så testar man igen efter de nya förutsättningarna.

Jag har undervisat i den här metodiken massor av gånger, och ett säkert sätt att veta om studenterna verkligen testade sina hypoteser var att se om nåt hade förändrats i BMC:n. Om inte: då kunde man räkna med att de inte gjort sin läxa. :) För som en annan guru inom entreprenörskapsforskning, Steve Blank, har sagt: Ingen affärsplan överlever det första mötet med kunden.

Det här blev långt, men jag hoppas att ni tycker att det är spännande och intressant. Jag fortsätter med fler alternativ till den vanliga affärsplanen i kommande blogginlägg. Jag är själv något besatt av ämnet, och ser fram emot kommentarer från er.

Vill du få hjälp med att göra en egen BMC så hör av dig! Det är roligare än man kan tro. :)

Du hittar Alexander Osterwalders egna inlägg i ämnet här. Och här kan du läsa mer om Steve Blank.

Slutligen:

Worknet drar igång i Göteborg om några veckor! Det finns ett par platser kvar i den första gruppen, så hör av dig om du är intresserad! Så här sa några av deltagarna i pilot-gruppen från i somras:

Nätverksträffarna med Worknet är ett superbra sätt att lära av varandra som företagare i en inspirerande miljö. Att vara egenföretagare känns ibland svårt och ensamt, och min erfarenhet av Worknet var att det snabbt blev en gemenskap där vi hjälpte, peppade och tipsade varandra, med hjälp av konkreta verktyg och metoder från Anna. Jag utvecklades massor som företagare. Dessutom väldigt trevligt!” – Anna-Karin Johansson, Creativo Design

”Det kändes så härligt att ha människor att bolla idéer om min egen företagsutveckling med. Nästan som att ha kollegor. Jag kan varmt rekommendera WORKNET som affärsnätverk!” – Michaela Gester, Textvärt

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.