Från och med kommer jag att skriva om tips, trix och tankar kring soloföretagande i den här bloggen, och också skicka ut innehållet i ett nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer att innehålla lite mer, och dessutom göttiga erbjudanden då och då. Maila mig om du vill prenumera! (När som helst ska jag lära mig hur jag fixar ett formulär för signups här, men inte idag.)
Misslyckande – alltid dåligt?
Jag hittade den här intressanta artikeln skriven av Nick Leech som har drivit flera företag, och också misslyckats med flera. Det är nåt som jag tycker att vi hör för lite om – misslyckandena. När det faktiskt inte går som på räls… Att vi hör så lite om när det går åt skogen skapar dels ett väldigt stigma kring att misslyckas som företagare, och dels får vi inte chansen att lära från andra. Artikeln är på engelska, men här kommer Nick Leechs tips – baserat på hans tidigare misslyckanden – i kort översättning:
- Lista ditt företags styrkor och svagheter. Glöm inte svagheterna! Då är du bättre rustad för framtiden.
- Beskriv vad ditt företag gör i en enda mening. Om du inte kan berätta vad ditt företag gör på högst 30 sekunder är det inte konstigt om dina kunder inte förstår. Du ska veta vilket värde du erbjuder bättre än nån annan.
- Fastna inte i det dagliga arbetet. Se till att kunna ta ett steg åt sidan för att få perspektiv på din strategi och dina mål.
- Fundera över var du kan tillföra mest värde. Tiden är din viktigaste resurs de första åren, så det är viktigt att du lägger din tid där den gör mest långsiktig nytta. Du måste bestämma vad som är viktigast för dig, och inte fastna i vad som är viktigast för andra. Att snabbt svara på alla e-mail kanske inte är viktigast för ditt företag, och ändå fastnar man ofta där.
- Prioritera befintliga kunder före nya kunder.
- Feedback. Se till att få feedback från både nöjda och missnöjda kunder, och se till att de som jobbar i eller för ditt företag känner till vad kunderna säger – både positivt och negativt.
- Använd ditt nätverk för att hitta frilansar och underleverantörer. Använd både de du gillar och de som är riktigt vassa. Då kan du prioritera på dina företagsmål istället.
- Skapa en vinstdrivande företagskultur. Det finns ett direkt samband mellan ett företags kultur och lönsamheten. Rätt blandning av glädje, engagemang, etik och kreativitet skapar värde. Det gäller både för soloföretagare och för företag med anställda!
Vad tycker du? Bra tips? Har du bättre? Och borde vi prata mer om misslyckanden, eller är det bättre att omge sig med positiva förebilder? Kommentera gärna!
Och glöm inte – prenumerera gärna på nyhetsbrevet – du vill väl inte missa nåt?