Har du råd att inte nischa dig?


Om ni har tröttnat på mitt prat om prokrastinering och uppskjutandebeteende så kan ni glädjas åt att jag ska prata om nåt helt annat idag!

Jag vill skriva några rader om vikten av att nischa sig. Särskilt som enmansföretagare, och särskilt under uppstart och de första åren. Så varför är det så viktigt? Skrämmer vi inte bort potentiella kunder om vi inte är breda och inkluderande? Jo, möjligen. Men när man nischar sig blir man också tydlig. Och inget skrämmer bort kunder lika mycket som om man är otydlig. Eller skrämmer bort – de hittar dig inte. De förstår inte vad du gör, vem du är, eller vilket värde din produkt eller tjänst skulle kunna ha för dem.

När man istället nischar sig, och väljer ut en tydlig målgrupp (som i mitt fall: enmansföretagare), så kan man också vässa sin produkt eller tjänst så att det verkligen passar just den målgruppen. Inte nog med det, det är också mycket lättare – och billigare och på alla andra sätt resurssnålt – att hitta målgruppen, nå ut i målgruppens kanaler och få ut budskapet om just dig och din produkt eller tjänst. Och när du blir tydlig mot din målgrupp, blir du också tydlig i ditt eget huvud. Och cirkeln sluts, för när du blir tydlig i ditt huvud blir det lätt att berätta för omvärlden (kompisar, nätverk, finansiärer) om vad du gör. Din pitch blir glasklar.

För du har väl tränat på din pitch? Om inte – var inte orolig. Jag ska lära dig hur i kommande bloggposter. Kan du inte vänta? Hör av dig, så hjälper jag dig.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.